Szukaj
  • ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe Poznań

Przedsiębiorca płacący gotówką może stracić prawo do zaliczenia zakupu w koszty uzyskania przychodu,


Nowe przepisy, obowiązujące od 01.01.2017 roku stanowią, że zapłata gotówką za jednolitą gospodarczo transakcję, w wysokości ponad 15 tys zł powoduje, że przedsiębiorca musi taki zakup wyłączyć z kosztów podatkowych. I to mówimy o kwocie brutto, w aspekcie wspomnianego limitu. A więc zakup przykładowo urządzenia lub usługi, o wartości 14.000 zł + VAT, czyli 17.220 zł brutto, przy zapłacie gotówką powoduje, że zakupu nie możemy zaliczyć do kosztów podatkowych.

Bardzo prosimy o zwrócenie uwagi, że nie chodzi o samą zapłatę, ale o zakup, więc zapłata np. w dwóch ratach nic nie zmienia.

Poza tym, prosimy o zwrócenie uwagi na zaliczki. Często zdarza się, że przedsiębiorca zamawiając urządzenie, samochód, usługę (zwłaszcza przy takich wartościach > 15 tys zł), przy zamówieniu uiszcza zaliczkę/ zadatek. Jeśli dokona tego poprzez wpłatę gotówką, wówczas nie może w tej części (kwoty netto zaliczki przy założeniu, że przedsiębiorca odlicza VAT w całości, lub brutto jeśli nie może odliczyć VAT), zaliczyć do kosztów podatkowych.

To konsekwencje nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która zaczęła obowiązywać z początkiem stycznia br.

Wcześniej obowiązujące przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewidywały, że dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 tys. euro.

Limit ten obniżono jednak do 15 tys. zł wprowadzając jednocześnie sankcje dla podatników, którzy zasadę płatności bezgotówkową naruszą.

"Nowy limit łatwo naruszyć. Trzeba bowiem pamiętać, że jest to kwota brutto, obejmująca VAT. W praktyce wystarczy, że przedsiębiorca zajmujący się działalnością budowlano-remontową zrobi stosunkowo niewielkie zakupy w markecie budowlanym. Kwotę 15 tys. zł można również łatwo przekroczyć kupując w salonie meblowym wyposażenie do nowego biura" - uważa doradca podatkowy Konrad Piłat (cyt z Rzeczpospolita publikacja: 12.01.2017).

Według niego problemów może także przysporzyć zakup za gotówkę używanego samochodu do celów działalności gospodarczej. Nowe ograniczenia obejmują bowiem również amortyzację.

Obawia się, że nowe ograniczenia często będą stosowane do zwykłych przedsiębiorców, którzy dokonają płatności gotówkowych ze względu na brak wiedzy o konsekwencjach takiego postępowania, a nie z chęci unikania opodatkowania. "Nie zmniejszy to natomiast szarej strefy, ponieważ w tym przypadku kosztów podatkowych i tak nikt nie rozlicza" - dodał Piłat.

#limit15tyszłpłatnościgotówkowe

0 wyświetlenia

ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe Poznań