Rozpoczęła się kolejna tura wysyłki listów z ZUS do przedsiębiorców. Pisma zawierają indywidualne numery rachunków dla płatników składek. To dlatego, że wpłaty składek od nowego roku będą dokonywane na jedno konto, a nie na kilka, jak jest obecnie.
ZUS w kilku interwałach wyśle łącznie prawie 4 mln listów do przedsiębiorców: - aktywnych płatników składek oraz - płatników nieaktywnych - mających np. zawieszoną działalność gospodarczą, bo oni również muszą zostać poinformowani o nowym własnym numerze konta wpłat do ZUS.
Ostatnia wysyłka jest zaplanowana na trzeci tydzień października.
Wysyłane przez ZUS pisma zawierają nowy indywidualny numer rachunku, który będzie stosowany od 2018 roku (jego końcówką jest NIP przedsiębiorcy). Dzięki nowemu numerowi od nowego roku firmy, przedsiębiorcy oraz osoby samozatrudnione będą opłacać wszystkie składki jednym zwykłym przelewem na swój indywidualny numer rachunku składkowego.
Jeden numer zastąpi trzy lub cztery dotychczasowe: na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, FGŚP, jak i FEP.
Co ważne, po zmianach płatnik nie będzie zobowiązany podawać w przelewie jakie składki opłaca i za jaki okres. Zakład sam rozdzieli kwotę na poszczególne składniki. Niemniej, jak to bywa, w przypadku wątpliwości, ciężar udowodnienia zawsze ciąży na płatniku, stąd gorąco rekomendujemy, aby te okresy wraz z nr NIP nadal podawać od nowego roku.
Nowe numery rachunków będą obowiązywały od 01.01.2018 roku, bez względu na okres którego dotyczą. Stąd składki grudniowe (za 12.2017) zapłacimy (w styczniu 2018 r.) już po nowemu. To samo dotyczy ewentualnych korekt za wcześniejsze okresy, jeśli będą opłacane w 2018 roku.
Jeśli ktoś z Państwa nie otrzyma informacji o swoim indywidualnym numerze płatnika do końca października, sugeruejmy kontakt z właściwym oddziałem terenowym ZUS.