Nowe limity kosztów podatkowych samochodów osobowych od 2026 roku
- Natalia Osztynowicz ASCS-Consulting
- 3 dni temu
- 2 minut(y) czytania
Zbliża się istotna zmiana limitów rozliczania samochodów osobowych w kosztach działalności gospodarczej, nowe przepisy obowiązywać będą od 1 stycznia 2026 roku. Limity będą jeszcze bardziej zaostrzone, a co za tym idzie zmiany te nie będą korzystne dla podatników. Warto zaznaczyć, że przepisy skonstruowane zostały w taki sposób by dotknąć jak największą liczbę przedsiębiorców co będzie miało odzwierciedlenie w kontekście ponoszonych zobowiązań podatkowych. Zmiana dotyczy szerokiego zakresu użytkowania samochodów w działalności m. in. leasing, wynajem, a także zakup.

Nowe limity kosztów podatkowych samochodów osobowych od 2026 roku:
Rodzaj | Emisja CO2 | Limit do 31.12.2025 r. | Limit od 01.01.2026 r. |
Samochód elektryczny/ wodorowy | 0 g/km | 225 000 zł | 225 000 zł |
Samochód niskoemisyjny | poniżej 50 g/km | 150 000 zł | 150 000 zł |
Samochód spalinowy | 50 g/km i więcej | 150 000 zł | 100 000 zł |
Nowe limity ujmowania w kosztach uzyskania przychodu amortyzowanych samochodów skupiają się w większej mierze na wysokości emitowanego CO2, które ustalone zostało na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Limit 100 000 zł odnosić się będzie do samochodów, które emitują 50 g/km CO2 i więcej. W większości to właśnie ten limit będzie obowiązujący, ponieważ na rynku motoryzacyjnym samochody niskoemisyjne, emitujące poniżej 50g spalin na km stanowią tylko niewielki ułamek. Wpływ zmiany przepisów najlepiej zaprezentuje poniższy przykład.
PRZYKŁAD
Zakup samochodu osobowego emitującego powyżej 50 g/km CO2 za kwotę 130 000 netto.
130 000 zł netto
29 000 zł VAT
144 950 zł netto + 50% VAT
Przepisy obowiązujące do 31.12.2025 roku
Całkowita wartość podlegająca amortyzacji stanowi koszt uzyskania przychodu, ponieważ 144 950 zł mieści się w obowiązującym limicie 150 000 zł.
Przepisy obowiązujące od 01.01.2026 roku
! Wartość przekracza obowiązujący limit 100 000 zł, konieczne jest obliczenie proporcji
Oznacza to, że do kosztów uzyskania przychodu trafić może jedynie 68,99% czyli 100 000zł. Różnica jest znacząca, ponieważ na tym przykładzie z kosztów wyłączone jest aż 44 950 zł.
Niestety zmiana ta jak widać na przykładzie jest znacząco niekorzystna dla podatników. Jedynym sposobem by jej uniknąć to wcześniejsza decyzja o planowanym zakupie (leasingu/wynajmie) samochodu osobowego, jeśli taki był w planach - do końca 2025 roku. Wykorzystanie obecnych przepisów może być korzystne, ponieważ auta wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 01.01.2026 rokiem, podlegać będą jeszcze pod dotychczasowe limity. Warto tutaj zwrócić uwagę, że kluczowe jest ujęcie w ewidencji środków trwałych. Przykładowo dokonując zakupu auta o wyższej wartości na podstawie faktury VAT, staje się ono środkiem trwałym w momencie zakupu. Natomiast w przypadku zawarcia umowy leasingu operacyjnego, auto przyjmowane jest do ewidencji środków trwałych dopiero na podstawie faktury wykupu. Nie jest to porada podatkowa tylko zwrócenie uwagi na znaczącą wagę zmiany przepisów.
Komentarze