top of page

O czym należy pamiętać, organizując konkurs w mediach społecznościowych i jak nie wpaść w pułapkę loterii ?

  • Zdjęcie autora: Julia Białas ASCS-Consulting
    Julia Białas ASCS-Consulting
  • 18 godzin temu
  • 4 minut(y) czytania

Niedawno na naszym blogu opublikowaliśmy artykuł poświęcony organizacji loterii fantowej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Szczegółowo omówiono w nim zagadnienia związane z tzw. małą i dużą loterią oraz wskazano, jakie zezwolenia są niezbędne, aby legalnie przeprowadzić tego typu przedsięwzięcie.


O czym należy pamiętać, organizując konkurs w mediach społecznościowych

Tym razem chcielibyśmy przybliżyć Państwu pojęcie konkursu, z którym coraz częściej można się spotkać w mediach społecznościowych. Wskażemy najważniejsze różnice między konkursem a loterią oraz podpowiemy, jak nie wpaść w „pułapkę” przepisów podczas organizowania konkursów w Internecie.


Wielu przedsiębiorców, planując akcje promocyjne, nie zdaje sobie sprawy z różnic pomiędzy tymi formami działań marketingowych. Brak tej wiedzy może prowadzić do błędów, które w konsekwencji niosą ze sobą poważne skutki prawne i finansowe.

 

  1. Definicja konkursu


Konkurs to akcja promocyjna polegająca na rywalizacji uczestników, w której o przyznaniu nagrody decyduje ocena umiejętności, wiedzy lub kreatywności a nie przypadek. Stanowi on formę przyrzeczenia publicznego w rozumieniu art. 919–921 Kodeksu cywilnego. Do charakterystycznych cech przyrzeczenia publicznego należą:


  • ­złożenie jednostronnego oświadczenia woli przez przyrzekającego (organizatora konkursu)

  • skierowanie tego oświadczenia do nieograniczonej liczby osób

  • publiczne ogłoszenie przyrzeczenia

  • nagroda - jeżeli w przyrzeczeniu przewidziano nagrodę, powinna zostać przekazana osobie, która wykonała określoną czynność zgodnie z warunkami przyrzeczenia.

 

 

  1. Istotne różnice między konkursem a loterią

Kryterium

Konkurs

Loteria

Podstawa prawna

Przepisy kodeksu cywilnego regulujące przyrzeczenie publiczne.

Ustawa o grach hazardowych.

Czy uzyskanie zezwolenia jest konieczne?


Brak konieczności uzyskania zezwolenia na przeprowadzenie konkursu.

Konieczność uzyskania zezwolenia od dyrektora właściwej izby administracji skarbowej.

Forma uczestnictwa

Wykonanie zadania, np. napisanie wierszyka, zrobienie zdjęcia.

Zazwyczaj wystarczy zakup produktu lub rejestracja i udział w losowaniu.

Wyłonienie zwycięzcy

Zwycięzca wybierany jest na podstawie umiejętności, wiedzy lub kreatywności uczestnika. Brak elementu losowości!

Zwycięzca wybierany jest losowo (przypadek decyduje o wyniku).

 

  1. Elementy niezbędne do przeprowadzenia konkursu


Konkurs może zostać przeprowadzony przez następujące podmioty:


  • osobę fizyczną

  • osobę prawną

  • instytucję publiczną.


Aby konkurs został zorganizowany zgodnie z prawem, powinien spełniać określone wymagania:


  • powinien zostać ogłoszony medialnie w przypadku, gdy ma charakter przyrzeczenia publicznego lub też w instytucji, gdy nie ma charakteru przyrzeczenia publicznego

  • powinien posiadać regulamin

  • nie może zawierać elementu losowości podczas wyboru zwycięzcy konkursu

  • zwycięzca musi zostać wybrany po spełnieniu kryteriów organizatora

  • musi być przeprowadzony zgodnie z przepisami prawa np. autorskiego

  • osoby niepełnoletnie, aby mogły wziąć udział w konkursie, konieczna jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych

  • należy uzgodnić konkurs z zasadami RODO.


Kluczowym elementem omawianej akcji promocyjnej jest regulamin, który powinien zostać sporządzony w taki sposób, aby nie wzbudzał wątpliwości, czy organizowana akcja marketingowa stanowi konkurs czy może loterię. Do elementów regulaminu konkursu należą:


  • jasno określone zasady uczestnictwa w konkursie

  • kryteria ocen prac konkursowych

  • sposób wyłonienia zwycięzcy. Uwaga! Brak elementu losowości.

  • nagrody oraz sposób ich wręczania

  • termin składania prac konkursowych

  • procedury reklamacyjne

  • zasady RODO.

 

  1. Pułapki, na które nie dać się złapać podczas organizowania konkursu


O czym należy pamiętać, organizując konkurs w mediach społecznościowych ? Jednym z największych błędów popełnianych przez przedsiębiorców jest wprowadzanie elementu losowości do konkursu. Najczęściej wynika to z braku wiedzy organizatorów, czego skutkiem są duże konsekwencje prawno- skarbowe. Zastosowanie takiej mechaniki sprawia, że organizowane przedsięwzięcie, automatycznie staje się loterią, która podlega Ustawie o grach hazardowych. Jak już wcześniej wspomniano, do jej organizacji koniecznie jest uzyskanie zezwolenia od dyrektora właściwej izby administracji skarbowej.  Jeśli przez pomyłkę przedsiębiorca zorganizuje loterię zamiast konkursu, musi liczyć się nie tylko z konsekwencjami finansowymi, lecz także z możliwością wszczęcia postępowania karno-skarbowego.


Aby uniknąć negatywnych sankcji, należy upewnić się, że organizowany konkurs nie posiada elementów losowości. Zadanie do wykonania musi być w taki sposób sformułowane, aby jego wykonanie było uzależnione tylko i wyłącznie od umiejętności i kreatywności uczestników. Istotne jest również, aby poziom trudności zadania został dopasowany do wieku uczestników. Przyznana nagroda nie powinna trafić do losowo wybranej osoby, tylko do kogoś, kto sprosta wymaganiom komisji oraz wykaże się swoimi umiejętnościami.


Jednym z przykładów akcji, które z pozoru przypominają konkurs, lecz w rzeczywistości nim nie są, są promocje oparte na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”. Polegają one na tym, że uczestnicy wysyłają SMS o określonej porze, a wygrywa osoba, której wiadomość dotrze do organizatora jako pierwsza. Choć ma to wyglądać na rywalizację, w której każdy ma równe szanse na wygraną, w praktyce wynik zależy również od czynników losowych – takich jak szybkość działania sieci, urządzenia czy systemów informatycznych, które nie są zależne od uczestników. Nazwanie takiej akcji promocyjnej konkursem jest błędem z racji pojawienia się mechanizmu losowości.


  1. Wygrana w konkursie a obowiązek podatkowy


W przypadku, gdy uczestnikiem konkursu jest osoba fizyczna, na organizatorze spoczywa obowiązek naliczenia, pobrania, a także odprowadzenia podatku od nagród. Podatek w wysokości 10% wygranej, powinien zostać przekazany na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu przekazania nagrody. Warto pamiętać, że płatnik ma obowiązek przygotować deklarację PIT-8AR i złożyć ją w odpowiednim urzędzie skarbowym najpóźniej do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym została przekazana nagroda.


Natomiast, jeśli nagroda zostanie przyznana przedsiębiorcy w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, należy doliczyć ją do ogółu przychodów, a następnie opodatkować stawką uzależnioną od wybranej formy opodatkowania. Wcześniejsze podejście zakładało, aby opodatkowywać nagrodę zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10%, niezależnie czy występuje związek z działalnością gospodarczą. Zalecamy, aby monitorować orzecznictwa i w razie wątpliwości skorzystać z indywidualnej interpretacji podatkowej.

1 komentarz

Oceniono na 0 z 5 gwiazdek.
Nie ma jeszcze ocen

Oceń
Kacper
17 godzin temu
Oceniono na 5 z 5 gwiazdek.

Pomocny artykuł, zawiera przydatne informacje dla przedsiębiorcy 💸

Polub
bottom of page